DIGI Film Now DIGI Life DIGI World DIGI Animal World Music Channel H!T Music Channel A Nap Hőse
Szabadprogram

De Niro bukdácsolása

Elesik. Feláll. Elesik. Felsegítik. Az elmúlt évtizedben főként ez jellemezte De Niro színészi munkásságát. Hiába az Oscarok és egyéb plecsnik, a közelmúlt kultúrszennyezése és az ezzel járó mítoszrombolása megbocsáthatatlan, de Hollywood néhány jó szereppel így is a hóna alá nyúl. Hogy jutottunk el a Dühöngő bikától A kiütésig? Válaszokat keresünk.

De Niro bukdácsolása
(fotó: IMDb)

DÜHÖNGŐ BIKA

A dolgok szerencsés együttállása. Mekkora az esélye annak, hogy a történelem egyik legnagyobb moziszínésze kiszúr a tv-ben egy low-budget-filmet, majd négy évvel később, amikor épp a történelem egyik legjobb alkotására castingolnak, eszébe jut annak az amúgy felejthető színésznek a meggyőző játéka. Így hát beajánlja őt a filmtörténelem talán legnagyobb rendezőjének. Hősünket felhívják, aki meglepődik: méghogy színészet? Négy éve állt utoljára kamera elé, meg különben is, New Yersey-ben egy éttermet üzemeltet. Na, azért csak próbálja meg. Megpróbálja. Beválik. Egy karrier beindul, és a történelem egyik legnagyobb karakterszínésze születik meg. Történelem történelem hátán, ilyenek ezek a hetvenes-nyolcvanas évek.

És akkor a szereplők. A moziszínész Robert De Niro, aki a Keresztapa II forgatásán olvasta a középsúlyú bokszoló, Jake La Motta önéletrajzi könyvét. Még abban az évben, az Alice már nem lakik itt forgatásán odalép második szereplőnkhöz, a rendezőhöz, Martin Scorseséhez, hogy olvasott egy szuper könyvet, meg kéne filmesíteni. Miről szól? Boksz? Ne hülyéskedj, az a legunalmasabb sport, biztos, hogy nem forgatok bokszolós filmet. Általában a sportokról csak annyit gondolt, hogy amit labdával játszanak, az nem lehet jó. 

Eltelik egy pár év, Scorsese belecsúszik a drogmámorba, kis híján meghal, a végső kétségbeesés szélén eszébe jut De Niro és az általa mesélt La Motta-történet. A szétesett élet szemszögéből felértékelődött a figura, így belement: mentsük meg a karrierem, csináljuk meg a Dühöngő bikát.

Vissza a castingra. Scorsese színészt keres a legfontosabb mellékszerepre, La Motta tesójának eljátszására. Jön De Niro, a már ismert emlékezés az 1976-os The Death Collectorra, benne az étteremtulaj Joe Pesci, telefon, oké? Oké, kézrázás. Jó, de ki legyen Vickie, La Motta felesége? Nem könnyű szerep. Jön Pesci: New Yersey-ben szépségversenyen járt, találkozott a győztessel, kért tőle fotót is, itt van, nézzétek. Hű, szép! Joe, felhívnád? Felhívta, Cathy Moriarty belement. Nos, egy éttermes meg egy amatőr, erős felhozatal. Aztán előbbi, nos igen, nem kell magyarázni, Joe Pesci. Utóbbit pedig Golden Globe-ra, Oscarra és BAFTA-díjra is jelölik alakításáért. Így megy ez Hollywoodban.

Maga a film az elveszett ember balladája. Jake La Motta üt, vagyis büntet, és ütteti magát, vagyis bűnhődik. Örökös harc belül és kívül is. Amikor minden adott a boldogsághoz, szerető család, gazdagság, sportsikerek, ő szenved. Elméje addig gyártja a problémákat, amíg nem üthet, vagy üttethet. Az öklével, vagy szavakkal, mindegy is. Mindig a káosz felé gravitál, mert csak harcban tud létezni. Ez a lélekállapot már előrevetíti a kilencvenes évektől megsokszorozódó fogyasztói társadalom kritikáját. Hasonló a belső vívódás. A reklámipar a soha meg nem elégedés üzenetét szuggerálja a fogyasztókba, elhiheti velük, hogy semmi sem jó úgy, ahogy van, de majd ha megveszik az akciós májkrémet, vagy a legújabb sampont a hajukra kenik… Na, majd akkor. La Motta esetében a kielégületlen ego nem javak felhalmozásába, hanem saját kereszt ácsolásába menekül, amit önként cipelhet a végső felismerésig. Hogy ez jelent-e megváltást? Szerencsére nem, ráér még azzal, később úgyis forgat egy Jézus-filmet. Ekkor még szent küldetését teljesíti: az amerikai álom illúzióit bombázza ripityára.  

De Niro legendává nőtt, majd az elmúlt évtizedben igyekezett bálványát lerombolni. Csapnivaló filmek, trash-vígjátékok, böfögés, fingás, nevettetés. Hogy lehetséges ez? 1991-ben, a Rettegés foka forgatásán egy sokadjára felvett jelenetnél dühösen üvöltött az órájukat nézegető stábtagokra: We are makin’ art! Művészkedünk, művészetet csinálunk, valami ilyesmi. Scorsese ezt hallva mindenkivel levetette az óráját. Sokak, akik De Nirót védik, ezt a momentumot emelik ki: ott valami eltört benne. És valóban: a hetvenes években a magas művészi nívót megfizették, pénz, ló, paripa járt a jó filmekért, és még az Akadémia ízlése sem ficamodott ki. Mindenre volt idő. Aztán később már minden sietős volt, megkezdődött a tömeggyártás, a határidők és a profit mindennél fontosabbá vált.

De Nirónak választania kellett: népszerűség (értsd: permanens világhír), pénz, művészet már nem ment egyszerre. És hallgatott a kapitalista szirén énekekre, az alku megköttetett. Pénz, pénz, pénz. Persze, nem könnyű undorral széttépni egy 20 milliós csekket. Morgan Freeman is panaszkodott, hogy a Minden6óért kapta a legtöbbet, a legjobb filmjeiért és alakításaiért pedig a töredékét sem. De Niro a Taxisofőrért 1976-ban a korszak egyik legjobban fizetett színészévé vált, 35 ezres napidíjjal. Ez mai árfolyamon 162 ezer dollár.

És megérkeztünk, hipp-hopp, 33 évvel később A kiütés című filmhez. Földön fekvőbe nem rúgunk, de azért jó lenne megérteni a motivációkat. Rendező: Peter Segal. Csupasz pisztoly 33 és 1/3, Bölcsek kövére 2, Ki nevel a végén, Az 50 első randi. Vígjátékok. Írócsapat: Tim Kellehen, akinek az ötletéből született az egész, korábban egy filmet adott az felejtésnek: Elnökcsemete, vígjáték, borzasztóan irritáló szereplőkkel. Segédje Rodney Rothman, aki csak tv-filmekhez adta nevét, addig. Rosszakhoz. A terv nyilván az volt, hogy Stallone és De Niro személye, a számtalan Rocky és Dühöngő bika utalás majd elviszi a filmet, aztán vígjátéknak nem lett elég vicces, pedig szegény ember Eddie Murphyjével, Kevin Harttal is próbálkoztak. Drámainak pedig nem elég mély, bár De Niro talán épp a bűnbánó apa pózában a leghitelesebb. Kritikai és pénzügyi bukás, odakerült a film, ahová való.

És De Niro? Felmarkolta a dohányt, és várja a következő csapnivaló forgatókönyvet. Az az ember, akinek összvagyona 1 milliárd dollár környékén lehet. Az az ember, aki kipucolná Trumpot a Fehér Házból és megtisztítaná az eltrumpiasodott közbeszédet. Hithű demokrata, bizonyos értelemben idealista. És klasszikus mosolyával asszisztál a tömegkultúra szennyezéséhez.

Ez az ember a saját szakmájában már nem ennyire igényes, arcával hitelesítve dollármilliókhoz segít igénytelen filmeket. Pedig nem mindegy, hogy az online térbe és művészmozikba száműzött Minőségnek mekkora szelet jut a nagy tortából. Szerencsére a pay-per-view rendszer, az HBO, Netflix, Amazon és társaik köszönik, jól vannak. Vagyis vagyunk, mert fizetünk a jobbért, és megmentjük az iparágat a teljes elaljasodástól.

Van egyébként egy erő, ami mélyebb tartalom gyártásának ambícióit kitörli az emlékezetből. Stallone 1991-ben adott egy interjút, amelyben elmondja, hogy beleunt az akcióhős szerepbe, szakítani akar ezzel, és most olyan filmekre fókuszál színészként, rendezőként és íróként, amelyeknek valódi drámájuk van, vagyis színvonalasabbak az előzőeknél. Szavát betartotta, mert jött ’92-ben az Állj, vagy lő a mamám!, majd A pusztító, a Cliffhanger és a Specialista. A zsáner legszórakoztatóbb darabjai, de Stallone-ban is ott motoszkált valami. Hogy mi ez? Talán önkifejezés, mint 1976-ban a Rocky kapcsán, amikor a saját csóróságát és reményvesztettségét vitte vászonra. 19-re húzott lapot és bejött. A film kult-státuszba emelkedett, Stallone pedig innentől tutira ment: tömegfilmet gyártott, kockázat nélkül vitte a kasszát. 2015-ig, a Creedig kellett várni, hogy beváltsa azt a bizonyos ígéretet, hogy aztán újból el is felejtse.

Érdemel-e felmentést De Niro? Kell-e egyáltalán vád alá helyezni? Váratlan fordulat: kétlem. Szabad neki mindent, is. És nem is Daniel Day-Lewis igényű filmográfiát kell felmutatni, mert az tényleg makulátlan. De talán létezik egy középút, mint például Al Pacinóé. Mindenesetre „Hollywood” nem büntet: néha megkínálják egy újabb Oscarra érdemes szereppel, Napos oldal, Joker, Az ír, mind kitűnő. Pályatársak itt-ott kritizálnak, vagy zavartan indokokat keresnek. Kellenek-e indokok? Erről is beszélgettünk a Szabadprogram keretein belül. Mert kritizálni, azt szabad. És a következő hetekben is megtartjuk jó, vagy rossz szokásunkat.

Boros Tamás
 

 


Megtekintések száma: 3873 2020-04-18 14:50:11

TV Műsor
DIGI Sport 1
00:45 - Reggeli Start
válogatás
06:40 - Vízilabda
férfi Bajnokok Ligája, OSC - Jug.Adriatic Osig, ism.
ÉLŐ 07:55 - Reggeli Start
(benne Sport 24)
09:00 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
09:10 - Vízilabda
férfi Bajnokok Ligája, OSC - Hannover, ism.
10:25 - Vízilabda
férfi Bajnokok Ligája, OSC - Crvena Zvezda, ism.
11:40 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
11:50 - Jégkorong
ICE, Salzburg - Fehérvár AV19, ism.
14:15 - Jégkorong
ICE, Fehérvár AV19 - Salzburg, ism.
16:25 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
16:35 - Jégkorong
ICE, Fehérvár AV19 - Villach, ism.
19:05 - Jégkorong
ICE, Salzburg - Fehérvár AV19, ism.
20:55 - Jégkorong
ICE, Fehérvár AV19 - Salzburg, ism.
22:55 - Labdarúgás
Premier League, szezonvisszatekintő 2021/2022, ism.
23:55 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
DIGI Sport 2
00:45 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
07:00 - Labdarúgás
Premier League, Liverpool - Wolverhampton, ism.
08:50 - Labdarúgás
Premier League, Crystal Palace - Manchester United, ism.
10:40 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
10:50 - Labdarúgás
Premier League, Brighton - West Ham United, ism.
12:40 - Reggeli Start, ism.
13:35 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
13:45 - Labdarúgás
Premier League, Leicester - Southampton, ism.
15:35 - Labdarúgás
Premier League, Brentford - Leeds, ism.
17:25 - Tenisz
WTA-torna, Melbourne, döntő, ism.
19:40 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
19:50 - Tenisz
WTA-torna, Sydney, döntő, ism.
22:10 - Tenisz
WTA-torna, Szentpétervár, döntő, ism.
DIGI Sport 3
01:00 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
07:00 - Labdarúgás
Ligue 1, St. Étienne - Angers, ism.
08:50 - Labdarúgás
Ligue 1, Marseille - PSG, ism.
10:40 - Labdarúgás
Ligue 1, PSG - Lille, ism.
12:30 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
12:40 - Labdarúgás
Ligue 1, Lyon - Lens, ism.
14:30 - Labdarúgás
Ligue 1, Troyes - Rennes, ism.
16:20 - Reggeli Start, ism.
17:15 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
17:25 - Labdarúgás
Ligue 1, Brest - Monaco, ism.
19:15 - Labdarúgás
Ligue 1, Lens - Troyes, ism.
21:05 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
21:15 - Labdarúgás
Ligue 1, Bordeaux - PSG, ism.
23:05 - Labdarúgás
Ligue 1, Rennes - Lyon, ism.
TV Műsor

DIGI Wifi 6 oldal


DIGI Film Now DIGI Life DIGI World DIGI Animal World Music Channel H!T Music Channel A Nap Hőse