DIGI Film Now DIGI Life DIGI World DIGI Animal World Music Channel H!T Music Channel A Nap Hőse
Technikai sportok

Knock out(ó)-motor

Hogy a címben foglaltak egyértelműsíthetők legyenek: a koronavírus kiütötte az autó-motor sportokat is. A legtöbb szériában szélsebesen előrángatták a szabálykönyveket, és a regulákból kihámozták, hány versenyt szükséges minimum lebonyolítani ahhoz, hogy bajnokot lehessen avatni. Akad olyan sorozat, ahol a jelenlegi tervek szerint már május közepén folytatódik a pontvadászat, de olyan is, ahol komolyan kalkulálnak azzal, hogy lefújják a szezont. Összefoglalónkban sorra vesszük a legjelentősebb szériákat!

Knock out(ó)-motor
Fotó: Twitter

A NASCAR a legbátrabb, holott az Egyesült Államokban szedte eddig a legtöbb áldozatot a járvány. A Cup Series-ben eddig 4 futamot rendeztek, az utolsót március 8-án. Jelen állás szerint az ötödik versenynek Darlington adna otthont, ahol rögvest dupláznának is, természetesen zárt kapuk mögött. Az első viadal a 400 mérföldes lenne május 17-én, majd 3 nappal később 500 mérföldest bonyolítanák le. Onnan a Charlotte Motor Speedway-re költözne a jelentősen csökkentett létszámú csapatokból álló mezőny. Itt szintúgy dupla futamra kerülne sor, és maradnának a vasárnap-szerdai menetrendnél, tehát május 24-én rendeznék a 600 mérföldes, 27-én pedig az 500 mérföldes versenyt. Az elképzelések szerint szűk 1 hónap alatt lezavarnának 8 futamot. Mi több, egyelőre nem tágítanak az eredeti tervtől, azaz 36 futam megrendezésétől sem, igaz, kevesebb pályán, mint ami az előzetes kiírásban szerepelt. Az alapszakaszban a helyszíneket illetően lennének változások, ám a rájátszást már az eredeti forgatókönyv szerint szeretnék lebonyolítani, vagyis a 10 futamot foglalna magában, szeptember eleji kezdéssel. Az autók személyzete a pályán maximum 16 főből állna. Ebben a limitált létszámban szerepel a pilótától kezdve a spotteren át a versenygépet szállító kamion sofőrjéig bezárólag mindenki. A sűrű menetrend miatt szabadedzéseket nem rendeznének, csak időmérőt. Ha már az időt emlegetjük, a NASCAR-t ugyanúgy szorítja az idő, mint minden más sorozatot, és főként a pénzhiány, a televíziós jogdíjakból befolyt összegek hiánya. A közvető TV-társaságok ugyanis csak akkor utalnak, ha van verseny.

Az Indycar-ban sokkal homályosabb a versenynaptár. A NASCAR-ral ellentétben, ebben a szériában a pályák nem részesülnek a televíziós jogdíjakból, szükségképpen nem támogatják a zárt kapus rendezést, mivel a fő bevételi forrásuk a jegyeladás. A mostani versenynaptár alapján június 6-án a Texas Motor Speedway-en startolna az idény. A helyszínnel és az időponttal kapcsolatban azonban erősen szkeptikus mindenki. A texasi pálya tulajdonosa korábban kijelentette, nekik csak a NASCAR-ral közös versenyhétvége megrendezése érné meg, azonban a Cup Series átalakított versenynaptárában nem számolnak a texasi pályával. A széria eddig 4 helyszínt törölt, legutóbb a detroitit, a Belle Isle Parkban ráadásul dupla fordulót tartottak volna. Az Indycar szervevezői még mindig 15 futammal terveznek. A legfontosabb Indy 500-at a hagyományos május időpontról augusztusra halasztották, nem mellesleg, Indianapolisban az eddigi kettő helyett három futamot is rendeznének. A szezonnyitó St. Petersburg szezonzáróvá avanzsált, de a dátuma még nem ismert.

Maradva a nyitott karosszériás sorozatoknál, a Forma-1-ben is körvonalazódik az idénykezdet. Az első 10 versenyből hármat töröltek, az Ausztrál és a Monacói után a Francia Nagydíjat is, a többit pedig halasztották. Az egyelőre legvalószínűbb startnak a július 5-i spielbergi futam tűnik, a tervek szerint rögtön duplázna is a mezőny a zártkapus osztrák versenyen. Silverstone-ban szintén duplafutamot rendeznének, majd augusztus elején a Hungaroringre látogatna a Száguldó Cirkusz. Ross Brawn azzal számol, hogy decemberig 15-18 versenyt is le tudnának bonyolítani rendkívül ellenőrzött, korlátozott körülmények között. A paddockot hermetikusan lezárnák, nem lennének motorhome-ok, a csapatok nem vegyülhetnének egymással, és majd kétnaponta mindenkit tesztelnének. A Forma-1 sportszakmai igazgatójánál sokkal pesszimistább Zak Brown. A McLaren csapat vezetője úgy véli, 14-15 futam sokkal reálisabb lenne, főleg akkor, ha tényleg lesz a járványnak egy második hulláma is.    
(Fotó: Twitter)

A Formula-E-ben 5 versenyt futottak le eddig 4 helyszínen, hatot halasztottak, az utolsó kettőt pedig töröltek. A széria átnyúlik a naptári éven, az első duplafordulót még tavaly novemberben rendezték Szaúd-Arábiában. Chile, Mexikó és Marokkó volt a helyszín február végéig, azóta pedig teljes a csend az amúgy sem túl zajos sportágban. Jelenleg egyetlen futam sem szerepel a versenynaptárban konkrét időponttal. Az is megeshet, hogy a sorozat hatodik szezonjában nem avatnak bajnokot, mert a szabályok szerint ehhez összesen 5 versenyhétvége szükségeltetik. Amennyiben augusztusban és szeptemberben nem tudnak versenyezni, akkor októberben lezárják a szezont. Alejandro Agag szerint inkább feláldozzák az idényt, és teljes erővel a következőre koncentrálnak, mert a FIA felveszi a hivatalos bajnokságai közé, azaz teljes jogú világbajnokság lesz. A sorozat egyik alapítója azt sem tartja kizártnak, hogy közös versenyeket rendeznek a DTM-mel, erről is tárgyaltak már Gerhard Bergerrel.

 A DTM talán minden autós szériánál nagyobb válságban van. Az idei év végével ugyanis kiszáll az Audi, amely a sorozat jelenlegi formájának kezdete óta, azaz 20 éve jelen van a pályákon. A Mercedes már 2018 végén távozott a német túraautó bajnokságból, és a Forma-1 mellett a Formula-E-re helyezte a hangsúlyt. 2021-től az Audi is ide, tehát a Formula-E-re csoportosítja át erőforrásait. Mindez azt jelenti, hogy a DTM-ben jövőre egyetlen gyártó maradt, a BMW. Ebből a kutyaszorítóból kellenek kijönnie valahogy a Berger vezette szériának. Jelen pillanatban nem az a legfőbb gondjuk, hogy mikor rajtol el a bajnokság, hanem hogy lesz-e egyáltalán a jövőben DTM a mostani formájában. Az egyik lehetséges megoldásnak egy közös platform létrehozása tűnik a japán Super GT-vel, amelyen egyébként már régebb óta munkálkodnak. A másik elképzelés pedig az, hogy gyökeresen átalakított szabályrendszer alapján olcsóbb autókat építenek, így talán kedvet kap 1-2 gyártó a sorozatba való bekapcsolódáshoz. Persze egy Aston Martin-féle rendkívül rövid életű szerepvállalás nem húzná ki a csávából a német túraautó bajnokságot. Az is felmerült már ötletként a korábbi DTM futamgyőztes Altfrid Hegertől, hogy az endurance versenyeken futó GTE autókat kellene befogadni a bajnokságba. De hogy szót ejtsünk az idei évről is, a provizórikus versenynaptár július 12-i indulással tervez a Norisringen, az idény pedig november közepén Monzában érne véget. A jövő bizonytalansága mellett eltörpül a tény, hogy a Németországban és Belgiumban – ott Zolderben lenne verseny - augusztus 31-ig nincs lehetőség tömegrendezvény megtartására. További probléma, hogy a DTM kibérli a pályákat, és a jegybevétel a sorozat kasszájába folyik be, ám a zártkapus versenyekkel ettől a bevételtől is elesne a széria.


(Fotó: Twitter)

Nincs sokkal jobb helyzetben a WTCR sem, miután az Audi és a Volkswagen mellett a Cupra is megszüntette a gyári támogatást. Eddig 3 versenyt töröltek, az idénynyitónak szánt Hungaroring mellett a legendás Nordschleife-re sem kirándul a jócskán megfogyatkozott mezőny, illetve a portugál viadalt is törölni kellett. A szezon elvileg június elején a Szlovákiaringen indul, de a következő, a július elején tartandó spanyol versennyel kapcsolatban több a kérdőjel, mint a pont. A kevés biztos pont egyike viszont a Hyundai, amely két csapatot indít. Az egyik a BRC Hyundai, amely változatlan felállásban áll rajthoz, a volánnál a címvédő Michelisz Norberttel, illetve a tavalyelőtti győztes Gabriele Tarquinivel. 

A raliban lehetetlen zártkapus versenyeket rendezni, ezért nagy kérdés, hogy mikor térhet vissza a rendes kerékvágásba a nézőszám alapján talán legnagyobb tömegeket mozgató sportág. A WRC három megrendezett versenyéből az utolsón, a Mexikó Ralin az utolsó napot törölni kellett március közepén, amikor már javában tombolt szerte a világban a járvány. Azóta két ralit halasztottak, a portugál futamot pedig törölték. Júliusi időponttal szerepel a versenynaptárban az ikonikus Szafari Rali, Kenyába viszont a versenyzők többsége ódzkodik elutazni, így a legvalószínűbb kezdésnek az augusztus eleji Finn Rali tűnik.      

Ami a kétkerekűeket illeti, a gyorsasági motoros világbajnokság három kategóriájából csak kettő tudott rajthoz állni az idény egyetlen megtartott futamán. Katarba a Moto GP mezőnyét már nem engedték vissza, így csak a Moto3 és a Moto2 pilótái versenyeztek. Azóta 7 futamot halasztottak, az augusztus elején rendezendő Cseh Nagydíjat még nem. Amennyiben a Red Bull Ringen július elején tényleg Forma-1-es futamokat rendeznek, gyaníthatóan augusztus közepén is képes lesz a pálya megfelelő körülményeket biztosítani a motoros világbajnoki mezőnynek.

Csak egy biztos, jelen állás szerint valóban áll minden az autó-motor sportokban.     

VIDU PÁL


Megtekintések száma: 604 2020-05-05 21:25:36
REGGELI START FM

Hová tűntél?

DIGI Mobil Oldalsáv


DIGI Sport Kvíz

TV Műsor
DIGI Sport 1
05:55 - Labdarúgás
Premier League, Newcastle - Brighton, ism.
ÚJ 07:45 - S.E.F.T.
A DIGI Sport életmódmagazinja - Halper Emese
ÉLŐ 07:55 - Reggeli Start
Extra (benne Sport 24)
09:20 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
09:30 - Gokart
Európa-bajnokság, Wackersdorf, Németország, ism.
10:00 - Labdarúgás
angol Ligakupa, összefoglaló, ism.
10:30 - Labdarúgás
Premier League, Arsenal - West Ham United, ism.
12:20 - Labdarúgás
Premier League, Manchester United - Crystal Palace, ism.
14:10 - S.E.F.T.
A DIGI Sport életmódmagazinja - Halper Emese
14:20 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
ÉLŐ 14:30 - Tenisz
WTA-torna, Róma, döntő
16:30 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
16:40 - S.E.F.T.
A DIGI Sport életmódmagazinja - Halper Emese
16:50 - Strandfoci
A válogatott - U21 válogatott, ism.
18:00 - S.E.F.T.
A DIGI Sport életmódmagazinja - Halper Emese
ÉLŐ 18:10 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
ÚJ 18:25 - Labdarúgás
Ligue 1, összefoglaló
19:20 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
ÉLŐ 19:35 - Labdarúgás
Serie A TIM, összefoglaló
ÉLŐ 20:35 - Labdarúgás
Serie A TIM, AC Milan - Bologna
22:55 - Labdarúgás
Serie A TIM, Genoa - Crotone, ism.
DIGI Sport 2
01:00 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
05:45 - Tenisz
WTA-torna, Róma, elődöntők, ism.
09:45 - S.E.F.T.
A DIGI Sport életmódmagazinja - Halper Emese
09:55 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
ÉLŐ 10:00 - Tenisz
WTA-torna, Strasbourg
16:00 - Tenisz
WTA Magazin, ism.
ÉLŐ 16:30 - Tenisz
WTA-torna, Strasbourg
18:30 - Lovassport
Díjugrató GP, 1. forduló, Kiskunhalas, ism.
20:15 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
20:30 - Tenisz
WTA-torna, Róma, döntő, ism.
22:30 - Tenisz
WTA-torna, Strasbourg, ism.
DIGI Sport 3
00:25 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
07:00 - Labdarúgás
Ligue 1, Nice - PSG, ism.
08:50 - Labdarúgás
Ligue 1, Marseille - Lille, ism.
10:40 - S.E.F.T.
A DIGI Sport életmódmagazinja - Halper Emese
10:50 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
10:55 - Labdarúgás
Serie A TIM, Juventus - Sampdoria, ism.
13:25 - Labdarúgás
Serie A TIM, Sassuolo - Cagliari, ism.
15:15 - S.E.F.T.
A DIGI Sport életmódmagazinja - Halper Emese
15:25 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
15:35 - Reggeli Start
Extra, ism.
17:00 - Labdarúgás
Serie A TIM, Parma - Napoli, ism.
18:50 - Labdarúgás
angol Ligakupa, Brighton & Hove Albion - Portsmouth, ism.
20:40 - Sport 24
A DIGI Sport hírműsora
20:55 - Labdarúgás
angol Ligakupa, West Bromwich Albion - Harrogate Town, ism.
22:45 - Labdarúgás
angol Ligakupa, Burton Albion - Aston Villa, ism.
TV Műsor


DIGI Film Now DIGI Life DIGI World DIGI Animal World Music Channel H!T Music Channel A Nap Hőse